Verkkokortteli
Sääntöjä ollaan parhaillaan pikkuhiljaa päivittämässä.Säännöt
A Yleiset pelisäännöt
1) Pelikarttana toimii katukartta
Reittiä piirretään katukartan perusteella, ei satelliittikuvan perusteella. Molempia on kohteista saatavilla ja tarkasteltavissa, mutta ne eivät välttämättä synkkaa metrin tarkkuudella 1:1 joten siksi katukartta on se jolla kilpaillaan. Markkerien klikkaaminen satelliittikartalle on ohjelmallisesti estetty.![]() |
![]() |
![]() |
Oikein! | Väärin! Tässä on suunnistettu satelliittikartan perusteella, | kun sama reitti viedään katukartalle huomataan että se ei mätsääkään katukarttaan. |
2) Suunnistetaan zoom-kertoimella 17
Suunnista kilpailureitti kartan zoomauskertoimella 17. Suunnistaminen muilla zoomkertoimilla on ohjelmallisesti estetty.Huom. joistain maista on tarjolla jopa kertoimella 19 olevia karttoja, näissäkin suunnistamme silti zoom-kertoimella 17. Kun avaat pelisivun, kartta on automaattisesti zoomattu valmiiksi tasolle 17.
3) Lähdöstä maaliin
Kilpailureitti suunnistetaan lähtörastilta maalirastille. Kartan iso, sininen nuoli osoittaa oikean suunnan. Nuoli katoaa pois tieltä kun aloitat suunnistamisen.4) Hyvää käytöstä, kiitos
Huono käytös ja ruma kielenkäyttö on kielletty. Kisajärjestäjällä on pelikieltojärjestelmä, ja huonosti käyttäytyville saatetaan laittaa penaltya.B Säännöt reitinpiirtoon
1) Vain teitä pitkin
Saat käyttää reitilläsi vain teitä. Kävelykaduista moottoriteihin, kaikki tiet ovat sallittuja. Tunnelit ja sillat: sallittuja. Huomaa, että "kadut" rakennusten sisällä ovat kiellettyjä kohdassa B6.Kaikki muut etenemisväylät ovatkin sitten kiellettyjä. Esimerkkejä kielletyistä väylistä: metsä, nurmikko, puisto, vesi, rautatie, kiitorata.
![]() |
![]() |
![]() |
Oikein! Keltaista katua pitkin. | Oikein! Valkoista katua pitkin. | Oikein! Harmaata katua pitkin. |
![]() |
![]() |
![]() |
Oikein! Ruskeaa tietä pitkin ja tunnelissakin saa mennä. | Oikein! Vihreää tietä pitkin saa mennä. Jos nyt löytyy vielä muunkin värisiä teitä, niin kyllä niitä pitkin saa suunnistaa. | Väärin! Rautatietä ei saa edetä. |
![]() |
![]() |
![]() |
Väärin! Kiitoradoille ei saa mennä. | Väärin! Pysykää pois vesistöistä. | Väärin! Puistoissa/nurmikolla/metsissä ei saa suunnistaa. |
2) Kulmia ei saa oikoa
Piirtämäsi reitin on pysyttävä tielinjojen sisällä määritetyllä zoom-tasolla (katso kohta A2) tarkasteltuna. Oikaisuja kohtaan tullaan olemaan aika ankaria, sillä jos reittien pituuksia vertaillaan esim. metrin tai kymmenen metrin tarkkuudella toisiinsa, laittomat oikaisut vaikuttavat paljon reittien pituuksiin. Kulmia ei siis saa oikoa. Oikomisista seuraa suorituksen hylkääminen.Koska selainten ja ympäristöjen välillä on eroa, kisajärjestäjä sallii pienen toleranssin kulmien otossa.
![]() |
![]() |
![]() |
Oikein! | Väärin! | Oikein! Toleranssi sallii tämän, mutta tämä ei ole suositeltava pelisuoritus. |
3) Yksisuuntaiset kuljettava oikeaan suuntaan
Yksisuuntaisia katuja ei saa suunnistaa vastavirtaan. Googlen kartoissa kaistat ja suunnat on merkattu sinisillä nuolilla. Jos näitä nuolia näkyy, niin silloin pitää olla tarkkana että on oikealla kaistalla. Nuolien paikka kartalla riippuu zoomitasosta. Kilpailussa nuolia tulkitaan vain niinkuin ne näkyvät pelattaessa käytetyllä zoom-tasolla (määritelty kohdassa A2).
Yksisuuntaisia osoittavia nuolia tulkitaan tässä kilpailussa näin:
- Nuoli on voimassa sen korttelin matkalla johon se on piirretty.
- Jos kahden samansuuntaisen nuolen välissä katu jatkuu ilman että nuolta on karttaan piirretty, tulkitaan nuolen olevan voimassa koko välissä olevan matkan.
- Muussa tapauksessa nuolen vaikutusalue päättyy heti seuraavaan risteykseen.
- Nuoli ei myöskään ole voimassa sitä edeltävään risteykseen asti, jos kadulle ei aikaisemmin ole piirretty ollenkaan nuolia.
Joskus, esim. moottoriteillä, sinisiä nuolia ei ole. Jos samaa tietä (siis tietä, ei valkoisella piirrettyä katua) menee vierekkäin kaksi erillistä kaistaa, niin tiet tulkitaan silloin yksisuuntaisiksi, vaikkei nuolia näkyisikään.
Kaksisuuntaista katua, jossa ei sinisiä nuolia näy, tai jossa näkyy nuolet, mutta kaistoja ei ole eroteltu, saa sensijaan suunnistaa kumpaa reunaa tahansa. Jos kaistat on eroteltu, pitää pysyä omalla puolellaan.
![]() |
![]() |
|
Oikein!Kulkusuunta itään. | Väärin!Kulkusuunta itään. | |
![]() |
![]() |
|
Oikein!Kulkusuunta pohjoiseen. Pysyy oikealla kaistalla pohjoiseen mentäessä. | Väärin!Kulkusuunta pohjoiseen. Lipeää vastaantulevien kaistalle pohjoiseen mentäessä. | |
![]() |
![]() |
|
Oikein!Kulkusuunta pohjoiseen, oikeanpuoleinen liikenne. Ei nuolia, mutta selkeästi samalla tiellä kaksi vierekkäistä kaistaa. | Väärin!Kulkusuunta pohjoiseen, oikeanpuoleinen liikenne. Tässä edetään väärää kaistaa. | |
![]() |
![]() |
|
Oikein!Kulkusuunta itään tai länteen, tämä on aina oikein. | Oikein!Kulkusuunta kaakkoon tai luoteeseen, tämä on aina oikein. Karttaan ei ole piirretty kaistoja, joten saa edetä koko tien leveydeltä. | |
![]() |
![]() |
|
Oikein! Kulkusuunta länteen. Carrer de la Jota tulkitaan kaksisuuntaiseksi reitin kohdalta, sillä ensimmäinen suuntanuoli on vasta itäisen korttelin kohdalla (josta reitti ei mennyt). | Oikein! Kulkusuunta länteen. Carrer de Vilapicina tulkitaan kaksisuuntaiseksi kuljetun reitin matkalta. Se tulkitaan yksisuuntaiseksi vasta Carrer de Santa Matilda risteyksestä länteen. Samoin Carrer d'Amilican yksisuuntaisuus tulkitaan päättyvän tuohon kuvassa näkyvään poikkikatuun, sen jälkeen ei enää näy nuolia. |
4) Vastaantulevien liittymistä ei saa mennä
Läheskään kaikissa isojen teiden liittymissä ei nuolia ole piirretty näkyviin, mutta vastaantulevien liittymää pitkin ei silti saa suunnistaa. Liittymän erottaa risteyksestä tiehen yhtymiskulma, joka on reippaasti alle 90 astetta.Huomaa, että esim. yksisuuntaisilta baanoilta poistuttaessa sallitut liittymät voivat olla sekä vasemmalla, että oikealla puolella. Kummastakin saa silloin tietysti mennä.
![]() |
![]() |
|
Oikein! Kulkusuunta on länteen, oikeanpuoleinen liikenne. Keltaiselta tieltä poistutaan oikein. | Väärin! Kulkusuunta länteen, oikeanpuoleinen liikenne. Keltaiselta tieltä poistutaan väärin. |
5) Liikenneympyrät kierrettävä oikein
Liikenneympyrät on aina kierrettävä oikeaan suuntaan, vaikkei niissä suuntanuolia olisikaan. Muista, mikä on maan tapa, jossakin kun on vasemmanpuoleinen liikenne. Liikennesuunnan selvittäminen jätetään kilpailijan vastuulle. Oikeanpuoleisen liikenteen ollessa kyseessä kiertosuunta on vastapäivään ja vasemmanpuoleisen liikenteen tapauksessa taas myötäpäivään.![]() |
![]() |
|
Oikein! Liikenneympyrä kierretty oikein (jos oikeanpuoleinen liikenne). | Väärin! Liikenneympyrä kierretty väärin (jos oikeanpuoleinen liikenne). |
6) Katujen epäjatkuvuuskohtia ei saa ylittää
Katujen epäjatkuvuuskohtia ei saa ylittää. Eli sillalta hypyt/sillalle kiipeämiset yms. temput on kielletty. Siltojen alta luonnollisesti saa mennä, jos siellä vain katu kulkee.
Ennen 01.02.07:
Joskus katukartoissa on virhettä, eli tiedettyä epäjatkuvuuskohtaa ei ole karttaan piirretty.
Nämä tapaukset käsitellään tapauskohtaisesti.
Pääsääntö on, että epäjatkuvuuskohdaksi tulkitaan vain katukartassa
näkyvät epäjatkuvuudet. Jos satelliittikuvasta näkyy sulkuviivaa/pientä vallia/tms.
jota ei katukarttaan ole piirretty, niin kohdasta saa suunnistaa.
Jos taas paljastuu että epäjatkuvuuskohta tason vaihto (sillalta hyppy/tunnelista nousu/tms.)
suoritus melko varmasti hylätään, varsinkin jos kilpailija on saanut merkittävää hyötyä mennessään
tällaisesta kohdasta läpi (verrattuna muihin kilpailijoihin).
01.02.07 alkaen:
Joskus katukartoissa on virhettä, eli tiedettyä epäjatkuvuuskohtaa ei ole karttaan piirretty.
Tässä pelissä suunnistetaan kuitenkin vain ja ainoastaan katukartan perusteella.
Jos katukartassa ei ole epäjatkuvuuskohtaa, saa siltä kohdalta mennä läpi.
![]() |
![]() |
|
Oikein! Nousee sillalle ja etenee oikeaa kaistaa pitkin. | Väärin! Hyppää sillalta. | |
![]() |
![]() |
|
Oikein! Katukartan perusteella tässä ei tapahdu virhettä, | vaikka satelliittikuvan perusteella tapahtuukin. Katukartta on se jonka mukaan mennään. |
7) Rakennusten läpi ei saa mennä
Rakennusten läpi ei voi suunnistaa. Joskus karttaan on piirretty myös rakennuksen sisällä kulkevia "katuja", parkkihalleja tms. Erotat ne siitä, että ne ovat äärimmäisen kapeita. Näitä katuja ei saa suunnistaa.Tämä sääntö siksi, ettei rakennusten lävistämiseen tulisi mitään poikkeussääntöjä ja siksi, että kadut ovat niin kapeita, että viivan kohdistus menisi liian tarkaksi peliksi.
Jos rakennuksen läpi/alta/yltä menee normaali tie, sen läpi saa suunnistaa. Mutta pikkukatuja siis ei saa suunnistaa.
![]() |
![]() |
|
Oikein! | Väärin! | |
![]() |
![]() |
|
Oikein! | Väärin! Menee rakennuksen sisällä olevaa katua pitkin. |
8) Kartoittamattomat tiet eivät ole sallittuja
Jos sattumoisin tiedät, että kilpailukartta ei pidä paikkaansa vaan ko. paikassa menee oikeasti katu, tie tms. niin et saa käyttää tuota kartoittamatonta reittiä. Pelataan nykyisen kartan mukaan ja sillä selvä.![]() |
|
Väärin! Oikeassa elämässä tuossa menee katu, mutta sitä ei ole kartassa. |
100) Poikkeustapaukset
Kilpailu- tai turnauskohtaisissa säännöissä saatetaan sallia poikkeuksia sääntöihin. Näistä on aina mainittu erikseen.C Säännöt reittien arvosteluun
1) Arvostelu kuten pelaaminenkin
Arvostelu tapahtuu samoin perussäännöin kuin myös pelaaminen, eli kaikki samat A-kohdan säännöt ovat voimassa myös arvostelutilanteessa (katukartta, oikea zoom-kerroin, ...)2) Muuttunut kilpailukartta
Maailma ei ole vielä valmis ja sitä esittävät kartatkin päivittyvät tiheästi. Kilpailunjärjestäjälle ei tietenkään ole mitään kontrollia maailman tiesuunnitteluinsinööreihin taikka karttapalveluihin. On täysin mahdollista, joskin epätodennäköistä, että kilpailukartta vaihtuu kesken kilpailun.Jos käy varmasti ilmi, että kisakartta on arvosteluvaiheessa erilainen kuin suunnistusvaiheessa, kilpailu mitätöidään. Jos kisakartta vaihtuu kilpailun arvosteluvaiheen päättymisen jälkeen kilpailua ei enää mitätöidä vaan sen tulokset lasketaan turnauksen tuloksiin kuten normaalistikin.